Ο καιρός τώρα

Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

Η αξία της πρακτικής άσκησης στην εκπαίδευση!




Η αξία της πρακτικής άσκησης στο μάθημα της πληροφορικής και όχι μόνο είναι πολύ σημαντική, καθώς είναι η φάση εκείνη του μαθήματος κατά την οποία ο μαθητής θα κάνει βίωμα και κτήμα του τα όσα έμαθε κατά τη διάρκεια της παράδοσης. Όπως λέει και ένα κινέζικο ρητό: Ότι βλέπω το θυμάμαι, ότι ακούω το καταλαβαίνω, ότι κάνω το μαθαίνω. Κατά τη διάρκεια της παράδοσης εξηγούμε το πως γίνεται μια διαδικασία, (για παράδειγμα το πως γίνεται η αναζήτηση ενός αρχείου στον υπολογιστή), με αυτό το τρόπο λοιπόν δίνουμε τροφή στον μαθητή και νέα θεωρητική μέχρι εκείνη τη στιγμή γνώση. Για να μπορέσει όμως να πιστέψει στον εαυτό του και να πει ότι "ναι" μπορώ να το κάνω κι εγώ εάν μου ζητηθεί, θα πρέπει να του γίνει βίωμα. Αυτό λοιπόν γίνεται μέσα από τη πρακτική άσκηση, η θεωρία μετατρέπεται σε πράξη. Φανταστείτε για παράδειγμα ένα μάθημα οδήγησης στο οποίο δεν υπάρχει πρακτική εξάσκηση επάνω σε πραγματικό αυτοκίνητο και στη πραγματική κυκλοφορία, όλα μόνο θεωρητικά! Θα μπορέσει ο υποψήφιος οδηγός να το χειριστεί σωστά; Φυσικά και ΟΧΙ! Θα πρέπει πρώτα ο δάσκαλος να του εξηγήσει πως γίνεται η κάθε ενέργεια και μετά να την κάνει μόνος του.

Υπάρχουν δυο ειδών ασκήσεις που πρέπει να γίνονται κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος:

  • Η άσκηση με καθοδήγηση
  • Η άσκηση χωρίς καθοδήγηση
Η άσκηση με καθοδήγηση γίνεται με τη βοήθεια του καθηγητή ο οποίος εκφωνεί μια άσκηση και λέει τα σωστά βήματα για την εκπλήρωσή της έτσι ώστε να μάθουν οι μαθητές τη σωστή διαδικασία για την επίλυση του κάθε ερωτήματος και να καλύψουν τις όποιες απορίες τους δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της παράδοσης.

Αμέσως μετά ακολουθεί η άσκηση χωρίς καθοδήγηση όπου οι μαθητές θα προσπαθήσουν να επιλύσουν μόνοι τους μια άσκηση χωρίς την άμεση βοήθεια του εκπαιδευτή τους. Αυτή μπορεί να είναι μια ατομική ή μια ομαδική άσκηση που θα πρέπει να φέρουν εις πέρας.(Για τα είδη των πρακτικών ασκήσεων θα μιλήσουμε μια άλλη φορά). Μέσα από αυτή οι μαθητές θα κάνουν δικό τους βίωμα την κάθε διαδικασία και θα μπουν στη διαδικασία να σκεφτούν τη σωστή λύση για το κάθε τμήμα της άσκησης. Έτσι θα φτάσουν στο σημείο της αυτοπραγμάτωσης, θα πιστέψουν δηλαδή ότι μπορούν να τα καταφέρουν και μόνοι τους. Παράλληλα και ο εκπαιδευτής θα δει τα σημεία στα οποία χρειάζεται να επιμείνει περισσότερο στον κάθε εκπαιδευόμενο για να τον φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο που μπορεί.

Γι' αυτό λοιπόν εάν είστε εκπαιδευτές μη παραλείπετε ποτέ τις πρακτικές ασκήσεις από το μάθημά σας όσο κι αν σας πιέζει ο χρόνος, γιατί και οι εκπαιδευόμενοι σας θα βγουν ωφελημένοι από αυτή τη διαδικασία, αλλά κι εσείς θα βγάλετε χρήσιμα συμπεράσματα για τη πρόοδό τους. Εδώ ισχύει το "όσο περισσότερα, τόσο καλύτερα!!!"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...