Ο καιρός τώρα

Video Bar

Loading...

Πέμπτη, 20 Ιουνίου 2013

Τα στοιχεία του καλού εκπαιδευτή (μέρος δεύτερο)





Σε προηγούμενο άρθρο αναλύσαμε μερικά από τα χαρακτηριστικά του καλού εκπαιδευτή. Τα χαρακτηριστικά του όμως δεν σταματούν εκεί, υπάρχουν κι άλλα που αφορούν στη ψυχολογία και την εξωτερική του εμφάνιση.


Ένας εκπαιδευτής θα πρέπει να διασφαλίζει την ηρεμία μέσα στη τάξη. Δε θα πρέπει να επιτρέπει τις διαμάχες και τον ανταγωνισμό μέσα στη τάξη τόσο κατά την ώρα του μαθήματος όσο και κατά το διάλειμμα. Φανταστείτε μια τάξη στην οποία οι μαθητές μεταξύ τους ζηλεύουν ο ένας τον άλλο ή δημιουργούν καβγάδες χωρίς κάποιο σημαντικό λόγο. Γι' αυτό το λόγο ο εκπαιδευτής θα πρέπει από τη πρώτη στιγμή να τους πει ότι κανείς δεν είναι ανώτερος από τον άλλο, ότι όλοι έχουν τις ίδιες γνώσεις και θα πρέπει να συνεργαστούν για να φτάσουν στο τέλος του ταξιδιού. 

Ένα άλλο στοιχείο του καλού εκπαιδευτή είναι το ότι θα πρέπει να είναι έτοιμος για όλα τα ενδεχόμενα. Θα πρέπει να έχει στη φαρέτρα του πολλά εργαλεία που θα τον βοηθήσουν στην εργασία του. Αν για παράδειγμα για κάποιο λόγο δε δουλεύει το προβολικό θα πρέπει να είναι προετοιμασμένος έτσι ώστε να κάνει το μάθημα χωρίς αυτό. Για ότι κι αν προκύψει αυτός θα πρέπει να παραμένει ήρεμος και να έχει πάντα μαζί του ένα δεύτερο πλάνο υλοποίησης του μαθήματος ή κάποιας άσκησης.

Θα πρέπει πάντα να εξετάζει το εκπαιδευτικό υλικό του μαθήματος: παρουσιάσεις, αρχεία, σημειώσεις και ότι άλλο χρησιμοποιεί για το μάθημα. Ο λόγος που θα πρέπει να γίνεται αυτό είναι προφανής. Ας φέρουμε στο μυαλό μας ένα μάθημα κατά το οποίο ο εκπαιδευτής διανέμει λάθος σημειώσεις ή καθόλου σημειώσεις. Αυτομάτως όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, πέφτει στα μάτια των μαθητών του, το πρότυπό τους αρχίζει να ξεθωριάζει και να γίνεται αντικείμενο σχολιασμού, πολύ απλά γιατί πήγε απροετοίμαστος στο μάθημα και δεν τους έδωσε τροφή για να μελετήσουν στο σπίτι.

Ένας εκπαιδευτής όμως θα πρέπει και με την εξωτερική του στάση και εμφάνιση να είναι ένα σωστό πρότυπο για τους μαθητές του. Πρώτα απ' όλα βασικό ρόλο παίζει το ντύσιμο του εκπαιδευτή, δε θα πρέπει να φορά κάτι το εξεζητημένο, θα πρέπει να είναι πάντα καθαρός και περιποιημένος. Φυσικά υπάρχει και το ανάλογο dress code ανάλογα με το οποίο θα πρέπει να παρουσιάζεται στο μάθημα. Το ντύσιμό του θα πρέπει να είναι ένα επίπεδο πάνω από εκείνο των μαθητών του. Αυτό σημαίνει ότι ούτε θα πάει στο μάθημα με το πιο καλό του κοστούμι αλλά ούτε και με σκισμένο τζιν. Ένα καλό τζιν και ένα μονόχρωμο πουκάμισο είναι αρκετά. Η αν χρειάζεται κάτι πιο επίσημο ένα κοστούμι σε ήρεμους τόνους είναι ότι πρέπει. Όσον αφορά τις γυναίκες θα πρέπει να αποφεύγονται οι πολύ κοντές φούστες και τα μεγάλα και ανοιχτά ντεκολτέ. Ένα γυναικείο κοστούμι ή ταγέρ ή ένα καλό τζιν με ένα καλό πουκάμισο είναι αρκετά. Ακόμη θα πρέπει να αποφεύγονται τα μεγάλα κοσμήματα και το υπερβολικό βάψιμο. Γενικότερα τόσο για τους άντρες όσο και για τις γυναίκες εκπαιδευτές θα πρέπει να αποφεύγεται ότι αποσπά τη προσοχή των μαθητών από το μάθημα και κάνει τον εκπαιδευτή αντικείμενο σχολιασμού για τις ενδυματολογικές του επιλογές.

Σημαντικό ρόλο παίζει και η έκφραση του εκπαιδευτή καθώς και η στάση του σώματός του. Ένας εκπαιδευτής θα πρέπει να είναι πάντα χαμογελαστός και πρόσχαρος, φυσικά όχι σε σημείο που να μοιάζει χαζοχαρούμενος, αλλά να πρέπει η έκφραση του προσώπου του να είναι γλυκιά έτσι ώστε να αφαιρεί το άγχος που πιθανόν να νιώθουν οι μαθητές. Η στάση του σώματός του από την άλλη πλευρά θα πρέπει να είναι ευθυτενής και να μη καμπουριάζει. Το βλέμμα του θα πρέπει να σαρώνει όλη τη αίθουσα έτσι ώστε να βλέπει όλους τους μαθητές και τις αντιδράσεις τους κατά τη διάρκεια του μαθήματος.

Γενικότερα λοιπόν αυτό που θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι ο εκπαιδευτής είναι ένα γενικότερο πρότυπο τόσο σαν γνώση, σαν εμφάνιση και χαρακτήρας.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...